lördag, maj 19, 2007

Maskroskrig och påbörjad attack mot bamburötter

För några veckor sedan när vi åkte förbi en åker full med maskrosor sa jag till Janno:
- Vad skönt att vi inte har några maskrosor i trådgården.

Ack vad jag bedrog mig.

Jag har bestämt mig för att bekämpa dem eller åtminstone hålla dem stången.

Först köpte jag medel på flaska, biologisk så klart, men insåg snabbt att det är för många maskrosor för att jag ska kunna gå runt och dutta.

Igår var jag in på Granngården för att köpa jord och annat och då passade jag på att leta efter en ogräsnypare eftersom jag sett en annons för en sådan i 'Vi i Villa'. Jag köpte Fiskars Ogräsupptagare.

Jag provade den lite smått igår och var nöjd. Idag har jag använt den storskaligt och rensat bort maskrosorna under stora granen. Jag är helnöjd. Den får inte med roten 100% av gångerna men i alla fall blad och blommor. Den är mitt nya favoritredskap.

Jag har också börjat röja bambun som växer runt avloppsbrunnen strax framför drängastugan. Den är snabbväxande som sjutton och jag upptäckte snabbt att den har slagit rot ordentligt. Den har dessutom skickat utstickare längre ut i gräsmattan.

Både jag och Janno tycker inte växten passar där den står utan vi ska lägga en krans av sten runt istället och ställa krukor med växter på locket. Bambun hade passat fint som en bakgrund till en damm, men någon sådan finns ju inte. Så bort ska den.

Jag skulle behöva hjälp av en minigrävare för att få bort alla rötter. En del sitter väldigt djupt, men jag nöjer mig med att ta bort de som ligger närmast ytan och tre dm ner. Det var ett riktigt slitgöra. Jag gjorde ungefär hälften idag och det blev tre-fyra skottkärror med rötter.

Etiketter: , , , ,