lördag, september 13, 2008

Höstmys

Idag är det en fantastiskt fin höstdag. Klar luft och solsken. Otroligt skönt efter alla veckor med regn.´

Jag har varit ute i trädgården och pysslat. Tomaterna har blivit lite eftersatta med kärlek så de var två rätt trasliga buskar men hyfsat med tomater. Jag har en körsbärstomat (väldigt stora körsbär) och en pärontomat, smaskiga som sjutton båda två. Jag klippte ur dem och tog bort alla skott för att se till att de tomater som är hinner mogna.

Jag rev också upp potatisen. Det blev inte många men några portioner ska det räcka till. Jag skrämde en liten ödla som i godan ro satt och solade sig innaför glaset när jag började dra ogräs. Till min förvåning hade en physalis grott och blivit en rätt rejäl planta mitt bland potatisen. Skoj. Den lär väl inte hinna producera några frukter dock.

Vi upptäckte under sommaren att vi har en björnbärsbuske vid gaveln på gammelstugan. Idag har jag satt upp en tråd och lindat upp den längsta revan. När jag tog bort gräset runt visade sig att det är en rätt kraftig buske med flera revor - och en hel del björnbär. Ett var till och med moget. Mums.

Jag rensade bort gräs från vinbärsbusken som står framför björnbären och klippte också ner den rejält.

Därefter tog jag mig an pionen. Rensade ur gräs och flyttade en del gullvivor så att yta blir mer sammanhängande. Började också gräva ut för att göra en rektangulär kant av smågatsten för att avgränsa mot gräsmattan.

Sedan rensade jag igenom runt rosenbusken som står på gaveln av gammelstugan. Doften av lavendel var fantastisk.

Sist så körde jag bort renset från plattorna på framsidan ner bakom carporten där vi ju håller på och fyller igen för att få upp markytan. Nu återstår bara finrenset mellan plattorna....

Etiketter: , , , ,