måndag, juli 19, 2010

Mörkläggning

Jag har en vision om hur sovrummet ska mörkläggas. Den har jag haft klar för mig väldigt länge och i lördags tog jag äntligen tag i att förverkliga den.

Eftersom fönsterbrädan är relativt grund så funkar det inte bra att ha en rullgardin som täcker hela fönstret. Det blir heller inte mörkt eftersom vi har sängen mellan fönstren och ljus skulle då sila in på sidorna.

Så, lösningen är att göra en rullgardin för varje fönsterruta som är lite bredare än själva glaset men som därmed ligger an mot fönstret och inte stör saker placerade på fönsterbrädan, såsom blommor.

Jag har nu börjat sy visionen. Det var krångligare än jag trodde. Det blir dubbelt tyg för att kunna få det mörkt. En rundstav i topp där ringkrokar ska i och sättas i krokar i fönstret. En mindre rundstav i botten som sedan med hjälp av snören (a la 1700-tal) ser till att gardinen kan rullas upp.

Nästa problem vi brottas med är hur vi ska fästa fst gardinen nertill så att den inte fladdrar om man drar ner den för öppet fönster med nätfönster i. Lösningen blev att sätta två krokar i näfönstrets nederdel som den nedre rundstaven i gardinen kan slinka i. Får se om det funkar i verkligheten.

3 av fyra gardiner är ihopsatta men bara en helt färdig med insydd rundstav upptill. (Här kom rullgardinsstängerna vi tog för något år sedan då rullgardinsfabriken i Falköping rensades ur och vissa delar revs till nytta.)