tisdag, juli 31, 2012

Stensättning runt huset påbörjad

Äntligen har jag kommit igång med det band av sten som ska gå runt hela huset för att slippa gräset ändå in. Det blir en rad av natursten 50cm brett. Jag hade velat haft bredare men när jag väl börjat så är jag glad att Janno var envis.

Jag har inte lagt "kullersten" tidigare utan bara rabattkanter med natursten - de är jag rätt bra på numera. Men att lägga runt huset innebär ju att det måste vara rakt och i våg så vattenpasset och tumstocken kommer väl till pass.

Jag gjorde ett första försök med kullerstenen för några dagar sedan med fick inte godkänt av Janno - det var för ojämt fall från väggen utåt så vattnet skulle inte kunna rinna bort. Därefter visade Janno hur han tänker när han lägger stenen och då blev det lättare. Fast jag hade nog inte fattat om jag inte hade fått försöka först.

För att få ovankanten på rätt nivå hjälpte Janno mig spänna ett murarsnöre att följa.

Efter att stenen lagts hälls stenmjöl på som vattnas för att sjunka in mellan stenarna. När det torkat får man sopa till och fylla igen om det behövs.