söndag, maj 04, 2008

Första gräsklippningen

Soligt och runt 15 grader.

Imorse slipade vi väggarna i sovrummet för att göra en slät yta till grundmålningen. Slipmaksinen gick sönder efter två tredjedelar så Janno slipade klart för hand. Det såg ut som om vi rullat oss i sågspånshögen men fint blev det.

Jag dammsög och borstade av väggarna.

Sedan klippte vi gräsmattan för första gången i år. Vi prövade den nya åkgräsklipparen och jag var inte imponerad. Klippaggregatet sitter mitt under vilket gör att den inte är så följsam i svackor. Den gillade heller inte gräs som var över en decimeter och tjockt trots att klippaggregatet stod på högsta läget. Men det blev fint till slut.

I år är ett riktigt vitsippeår. Det lyser vitt överallt och på flera ställen inne i trädgården till och med. Så vackert! Krikonen har slagit ut och päronträdet har börjat. Äppelträdet är nog utslaget om några dagar.

Jag passade också på att klippa ner rosorna så här is sista stund. Funderar på att flytta alla rosor till trappen bredvid gammelstugan. Kan bli maffigt. Behöver göra några spaljeer.

Hittade fem liljebaggar på krolliljorna också. Fyra lyckades jag få ner i en plastburk, den femte klämde jag ihjäl med en sten.