lördag, juni 04, 2011

Hemmajobb

Långhelg och vi har föräldrafritt så vi passar på att fixa och dona.

I torsdags efter att vi handlat röjde vi ur pannrummet. Så rent som det är där nu vete sjutton om det var ens när det var nybyggt. Vi flyttade virket som låg i gamla garaget ut i vedrummet och sedan bar vi in de tre nya runda tankarna in i pannrummet.

Därefter röjde vi lite skräp och tände på nere i den gamla silon. Bräderna som legat som lock på den var ju rent livsfarliga så de strök med. Och så klippte vi döda och sjuka grenar på plommon- och krikonträden som står bredvid silon. Vi funderade också på hur vi ska göra om silon till en badtunna och Janno säger nu att han har konstruktionen klar för sig.

Jag skattade rabarbern och satte årets första omgång saft. Vi tog också upp en massa vinbär ur frysen för att göra saft av. Vi har faktiskt druckit upp förra årets saft.

Igår planterade jag om en del chili och tomat samt physalis och lakritsrot. Passionsträdet fick också större kruka. Och så rensade jag ur växthuset ordentligt och satte in de nyplanterade småplantorna. Hoppas bara de nu växer till sig fort och börjar ge skörd.

Många småplantor i min första omgång utplanterade dog ju under frostnätterna som kom efter påskhelgen men en del överlevde så nu är det en fyra olika tomater och fyra olika chili som står därinne.

Kvällen ägnade jag åt att sätta två satser röd vinbärssaft, en svartvinbär, en till rabarber (vi skattade på torpet) och en mix av rabarber och svarta vinbär. Och så har jag gjort två plommonpajer och en rabarberpaj.