fredag, maj 09, 2008

Groende grönsaksland

Strålande sol hela dagen och termometern i köksfönstret visade 24 grader varmt. Det var en trevlig bris också.

På kvällen åkte jag in till växthuset i Floby för att köpa jord till min grönsaksodling. Marken här är ju så fattig på matjord och den lilla jord som finns är full i sten. Karin hade lagt upp ett grönsaksland men gräset tar bara över så jag har bestämt mig för att odla i bäddar. Olle har kört hit pallkragar.

Det blev 12 säckar planteringsjord á 50 liter och 6 säckar för krukväxter. Jag fick också med mig en Mona Lisa pelargon och en dubbel Flitiga Lisa, båda illrosa. Köpte lite fröpåsar också.

Hemma igen drog jag igång gräsklipparen för att klippa ner gräset närmast det gamla grönsakslandet. Olle hade tagit bort det fallfärdiga staketet under veckan. Gräsklipparen tjurade en hel del och ville inte gå rent men jag lyckades i alla fall klippa gräsmattan bakom huset.

Sedan tänkte jag börja rensa bort allt gräs i själva grönsakslandet men rätt snabbt insåg jag att det var lönlöst. Jag tog helt enkelt och körde dit jord från högen borta vid stockabanan och la ett lager ovanpå gräset. Effektivt. Sedan lade jag tidningar och sist ställde jag på pallkragarna, tre i höjd och fyllde på med jord. Det blir toppenbra.

Etiketter: , ,