söndag, juni 19, 2011

Rensning i kålgården

Det här med förarbete som det pratas om är verkligen viktigt. Man ska inte fuska. När jag fick hjälp av Olle att sätta upp kålgården för några år sedan så grävde jag inte undan grässvålen först utan lade bara tidningspapper i botten på pallkragarna och sedan stenmjöl på gångarna. Sedan dess har jag fått slåss mot gräset rejält varje år.



Så nu gräver jag om hela altet. Igår började jag med att gräva ut runt om avgränsningen så att jag inte hade någon grässvål under bottenramen. Jag satte också på plats plankor som förhoppningsvis till viss del ska hålla gräset ute. Speciellt på sydsidan var detta viktigt eftersom det där är en rätt ordentlig nivåskillnad. Nu är marken platt där och enklare att ta hand om.

rosskotten jag satte där har växt till sig litegrann och de satte jag tillbaka. Och så fick thyberrysarna stå där med. Den jag köpte på Bergslagsodlingar förra året har ju tillbringat vintern i en pallkrage och jag trode den var död men nu tittar det fram små skott.

Jag flyttade också pepparroten så att den nu sitter nedanför rabarbern (fick gräva undan en del nässlor först). Pepparroten har växt till sig i en pallkrage och den var inte helt lätt att få ur.

Idag regnar det så resten av urgrävningen får vänta till nästa helg.

3 Comments:

Anonymous moi said...

min sambo och jag ska bli med kolonilott snart. jag ser verkligen fram mot det och nu fick jag ju tips om att odla pepparrot, lovely! JAg har inte ens tänkt att man kan odla det eftersom det ju kommer förpackat i tub vanligtvis ;)

23:27  
Blogger Dalkullan said...

Lycka till med kolonilotten! Vad kul!
Jo, pepparrot växer riktigt bra. Helst ska den planteras i sand så det är lättare att dra upp den. Och är man riktigt petig så ska man se till att den växer fint, som morötter, och inte i stora klumpar som jag har den :) Men riv inte för mycket på en gång - den är stark!

20:36  
Blogger besayi said...


دانلود زیرنویس فارسی سریال The Falcon and the Winter Soldier 2020 فصل 1


22:55  

Skicka en kommentar

<< Home