lördag, juni 25, 2011

Trefilig gräsklippning

Gårdagen var verkligen grå och kall. Idag har det varit mycket bättre. Molnigt iofs men mycket varmare än igår och solen har tittat fram emellanåt.

Jag har satt ut tomater, chili och physalis i växthuset. En potatis blev visst kvar från förra året så den har grott och tittar upp.

Rensade en omgång i rabatterna. Skönt i år när jag har legat på framkant hela tiden så nu är det mest putsning i rabatterna.

Sedan gav jag mig på att gräva om kålgården. Han inte med så mycket som jag trodde men har i alla fall gjort iordning en odlingsbädd där gräslöken omlokaliserades och så satte jag potatis.

Olle, Siv och Rune har klyvt ved idag och hann med alltihopa förutom lite björk som ännu inte är sågad i rätt bitar. Kjell kom och hjälpte till också.

Janno hade bilverkstad större delen av dagen men fixade också till vattenpumpen i brunnen så att man nu kan pumpa upp vatten istället för att hinka. Men vi hade ingen tillräckligt stor gardenakoppling till slangen så vi kunde inte koppla ihop trädgårdsslangarna med pumpen. Men framsteg i alla fall.

Det sista nu har jag, Janno och Kjell klippt gräs på varsin åkgräsklippare. 3-filigt alltså. Lyx. De fortsätter medan jag gör middag.